سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقایسه هزینه زندگی در قبرس شمالی و جنوبی

هزینه زندگی در قبرس، هزینه تحصیل و اجاره خانه در این کشور، بحث اصلی ما در این مطلب خواهد بود. اگر تصمیم به مهاجرت به جزیره مدیترانه ای قبرس را گرفته اید، لازم است تا پیش از قطعی کردن تصمیم خود، با شرایط زندگی و همچنین هزینه ان در کشور قبرس آشنا شوید. با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات هزینه های معاش و زندگی در قبرس، آشنا کنیم.

مقایسه هزینه زندگی در قبرس شمالی و جنوبی

همانطور که می دانید، کشور قبرس شامل دو بخش شمال و جنوبی می شود که هر یک توسط یک حاکمیت مختلف اداره می شوند. در قبرس شمالی که تحت مدیریت ترک های قبرس قرار دارد، مردم با واحد پول لیر ترکیه به معامله می پردازند. در عوض در قبرس جنوبی که تحت حاکمیت یونانی های قبرس است، عضو اتحادیه اروپا است، مردم با واحد پول یورو به تجارت می پردازند. همین مسئله موجب شده تا تفاوت هزینه ها در بخش شمالی و جنوبی قبرس، فاحش و فاصله دار باشد. در یک نگاه کلی می توان هزینه ها را بدین شکل مقایسه نمود.

  1. حداقل درآمد در قبرس شمالی 325 یورو، حداقل اجاره آپارتمان یک خوابه در این منطقه، 180 یورو
  2. حدال درامد در قبرس جنوبی، 585 یور و حداقل اجاره یک اپارتمان یک خوابه در این منطقه، 460 یورو

با یک حساب و کتاب سرانگشتی می توان فهیمد تفاوت ها در زمینه اجاره و خرید مسکن، به بیش از 50 الی 70 درصد می رسد. قبرس جنوبی به جهت عضویت در اتحادیه اروپا و حاکمیت این قاره، هزینه های زیادی را برای زندگی و معاش ایجاد می کند. در حالیکه اقامت در قبرس شمالی که جزو آسیاست، کم هزینه و مقرون به صرفه خواهد بود.

خرید ملک در قبرس جنوبی

اما ناگفته نماند که کیفیت زندگی در بخش جنوبی بسیار بالا بوده و سرمایه گذاری در این بخش نیز بسیار سودآور است. با اقامت در منطقه جنوبی قبرس می توان پاسپورت اروپایی دریافت کرد و بدون هیچ دردسری به سایر کشورهای اروپایی سفر کرد و ساکن شد. در حالیکه در قبرس شمالی خبری از پاسپورت اروپایی نیست! اما در عوض هزینه های زندگی کم و کیفیت زندگی نیز کاملاً مطلوب است.

بررسی فاکتورهای مهم در هزینه زندگی در قبرس

برای زندگی در قبرس شمالی، هزینه های شما به چند بخش مختلف تقسیم می شود. هزینه خوراک، پوشاک، هزینه اجاره مسکن و همچنین هزینه های مربوط به تحصیل در قبرس. می توان هزینه مربوط به هر یک از این بخش ها را به طور مجزا بررسی کرد و در نهایت یک هزینه کلی برای زندگی در قبرس شمالی عنوان نمود. به خاطر داشته باشید، در کشور قبرس شرایط کار برای مهاجرین کاملاً هموار است. پس می توان امیدوار بود تمام هزنیه های مربوط به مخارج عمومی در قبرس، توسط درآمد ساکنین آن تأمین شود.

هزینه خوراک در قبرس

بخش مهمی از مخارج عمومی و هزینه زندگی در قبرس، به خورد و خوراک اختصاص می یابد. هزینه های مربوط به خوراک را لایف استایل زندگی شما مشخص می کند. همچنین محل اقامت شما در قبرس در تعیین هزینه های مربوط به تهیه اقلام خوراکی وثر خواهد بود.

اما به طور میانگین هزینه صرف سه وعده غذا برای دو نفر، در یک رستوران معمولی در قبرس، حدود 80 لیر ترکیه آب می خورد. مطابق آنچه که ایرانیان مقیم قبرس عنوان می کنند، قبرس شمالی از نظر قیمت مواد خوراکی، جزو کشورهای ارزان قیمت حوزه دریای مدیترانه به حساب می آید. آن ها مدعی شده اند، افرادی که هزینه اجاره خانه نمی دهند، این امکان را دارند که هر سه وعده خود را در رستوران صرف کنند.

هزینه مسکن در قبرس

برای اینکه یک واحد اپارتمان در قبرس شمالی اجاره کنید، هزینه های مختلفی را در تناسب با موقعیت محل زندگی خود پرداخت خواهید کرد. قبرس شمالی به خودیه خود دارای 6 استان مختلف است که در هر یک از این شهرها، قیمت مسکن کاملاً متفاوت است. گران ترین شهر نیکوزیا پایتخت قبرس و ارزان ترین آن شهر گیرنه است. به خاطر داشته باشید که قیمت اجاره و خرید مسکن در حومه شهرها در مقایسه با مرکز شهر بسیار کمتر است.

پس می توان با اجاره یک آپارتمان تک خوابه در حومه شهرهای بزرگ، هزینه زندگی در قبرس را به مراتب کاهش داد. توصیه می کنیم اگر بودجه کافی در اختیار دارید، حتماً یک ملک خوب در قبرس خریداری کنید. با اینکار شانس خود را برای دریافت اقامت و در نهایت تابعیت این کشور تقویت می کنید. با خرید ملک در قبرس، اقامت یک ساله شما صادر می شود. پس از 3 سال از حفظ مسکن اقامت دائم و با گذشت 7 سال، تابعیت این کشور به شما اعطا می شود. اما تنها رد حالتی که ارزش ملک شما بیش از 300 هزار یورو باشد.

هزینه تحصیل در قبرس

در قبرس دانشگاهی های مختلفی وجود دارد که رتبه بسیار خوبی در سطح بین الملل دارند. تحصیل در این دانشگاه های معتبر شانس تحصیل در سایر دانشگاه های اروپایی را تقویت می کند. در واقع تحصیل در قبرس مانند یک سکوی پرتاب است.

شما می توانید با تحصیل در دانشگاهی های اروپایی و امریکایی این کشور، مقاطع تحصیلی بالاتر را در سایر کشورهای اروپایی بگذارنید. همین مسئله موجب شده تا بسیاری از دانشجویان حاضر به پرداخت شهرهای سنگین دانشگاه های قبرس شوند. شهریه دانشگاه ها بر اساس رشته تحصیلی و موقعیت آن کاملاً متفاوت است.

نکته قابل توجه در خصوص دانشگاه های قبرس، دلاری بودن شهریه هاست. میانگین شهریه دانشگاه های پولی بین 2000 تا 1600 دلار برای هر ترم عنوان شده است. زمانی که به هزینه تحصیل هزینه زندگی در قبرس را نیز اضافه کنیم، با یک مبلغ نسبتاً بالایی مواجه می شویم. اما خوشبختانه دولت قبرس به دانشجویان خود اجازه کار نیمه وقت را داده است. بسیاری از دانشجویان با اشتغال نیمه وقت خود در کسب و کارهای معمولی، بخش زیادی از هزینه های زندگی را جبران می کنند.

هزینه پوشاک در قبرس

هزینه پوشاک در کشور قبرس به آیتم های مختلفی بستگی دارد. پیداست که در خرید لباس های برند و با کیفیت، هزینه زیادی پرداخت می کنید. اما جای نگرانی نیست. در قبرس فروشگاه های مختلفی وجود دارد که در حوزه مد و فشن فعالیت می کنند. می توانید از فروشگاه هیا ارزان قیمت، لباس های متوسط و معمولی نیز خریداری کنید.

نتیجه گیری

هزینه زندگی در قبرس، به خصوص بخش شمالی آن، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بسیار کم است. این هزینه در مقایسه با کشور ترکیه کمی بالاتر عنوان شده است. اما از آنجایی که کیفیت زندگی در قبرس در مقایسه با ترکیه و ایران بسیار بالاتر است، پرداخت هزینه های زندگی در این کشور منطقی به نظر می رسد. خوشبختانه در قبرس شرایط مناسبی برای کار و فعالیت ایرانیان فراهم شده و اغلب مهاجرین توانسته اند تا هزینه یک زندگی عادی و سطح بالا را به تنهایی تأمین کنند.

ملکیاران سایت خرید و فروش ملک و زمین و ویلا